maandag 15 juni 2009

Terugneuken

Een leuke column in de volkskrant vandaag, en ook heel toepasselijk als je het bijvoorbeeld betrekt op de vervreemding van de grote partijen met hun achterban, en het sukses van Wilders. Die God zij dank inmiddels breed in de pers, van links tot groen tot Europees `teruggeneukt´wordt. Vooral doorgaan daarmee, zolang de tradtionele politieke partijen een cursus modern taalgebruik met succes hebben afgerond. Je zou haast zeggen dat ze net als migranten verplicht op cursus moeten, zodat ze zich in de taal die het land spreekt verstaanbaar kunnen maken. Zo groot is het verschil, stel ik dan maar weer even vast, niet tussen de zogenaamde achterlijke Islamitische cultuur en die van aan traditie vasthoudende in nuances verzandende Nederlandse politicus.

Quote Volkskrant 15 juni, Bert Wagendorp:

Ik kende het woord ‘verneuken’, maar ‘terugneuken’ was me nog onbekend.
Links moet terugneuken’, luidde het advies van socioloog Merijn Oudenampsen (29), in het verhaal waarmee het Vervolg zaterdag de bijlage opende.
Ik kende het woord ‘verneuken’, maar ‘terugneuken’ was me nog onbekend. Het komt uit de blogwereld, legde Oudenampsen uit. Op sites als GeenStijl wordt kennelijk behoorlijk wat teruggeneukt.

Dat woord verscheen overigens zaterdag voor het eerst in druk in een PCM-krant, wat meteen illustreert hoe enorm breed de kloof is tussen de reagurende internetsnuiver en de bezadigde krantenlezende pijproker.

Hoewel ik het woord dus niet kende, was mij onmiddellijk duidelijk wat Oudenampsen met zijn advies bedoelde. Dat bewijst dat ‘terugneuken’ een goed woord is. Goede woorden zijn woorden die je begrijpt zonder dat je eerst het woordenboek erbij moet pakken. ‘Terugneuken’ staat trouwens sowieso nog niet in Van Dale.

Maar dat zal niet zo lang meer duren, als het aan Oudenampsen ligt. Volgens hem is het genoeg geweest. In een artikel in Waterstof, het online debatmagazine van de progressieve denktank Waterland, constateert hij dat rechtse meningen nieuws zijn, en linkse politiek. Oftewel rechtse zijn spannend, linkse saai.

Dat komt volgens Oudenampsen omdat rechts zijn opvattingen verpakt in lekker bekkende simplificaties (‘de linkse elite’, ‘de milieumaffia’, ‘de hardwerkende Nederlanders’, ‘het moslimtuig’), en links daar niks tegenover stelt.

Ik ben nog zo’n braaf type dat denkt dat je mensen met een goed onderbouwd verhaal moet overtuigen van het absurde karakter van hun opvattingen
Althans, niks anders dan beschaafde en zeer saaie redenaties waarbij zelfs de voortdurend hyperventilerende blogreaguurders meteen in slaap vallen – dit nadat ze de linkse subsidieslurper eerst nog wel even een snelle en pijnlijke dood hebben toegewenst.

Dus zo haal je die jongens niet terug in het linkse kamp. En zo prik je ook de Wilders-waanzin niet door. Dat moet anders. Er moet worden teruggeneukt in GeenStijl-jargon.

Lik op stuk. Tit for tat. Báff.

Misschien heeft Oudenampsen gelijk, en is dit de enige methode. Ik twijfel nog, maar dat komt natuurlijk doordat ik niet bij de terugneuk-generatie hoor. Ik ben nog zo’n braaf type dat denkt dat je mensen met een goed onderbouwd verhaal moet overtuigen van het absurde karakter van hun opvattingen.

In hetzelfde Vervolg stond zaterdag een mooi interview met de grote Canadese filosoof Charles Taylor (77). In een paar glasheldere alinea’s legde Taylor uit waar we naar toe gaan als we geen einde maken aan de islamparanoia (‘…afgelopen met de democratie’), wat een betere aanpak is (‘… gematigde moslims tot bondgenoten te maken’), dat de volgende generaties moslimimmigranten onherroepelijk de westerse waarden zullen overnemen en dat loyaliteit afdwingen discriminatie is.

Dat was, in het weekeinde waarin Wilders op de Deense tv zijn plan presenteerde voor de deportatie van ‘miljoenen’ moslims uit Europa, terugneuken op niveau.
Voorlopig geef ik daaraan nog even de voorkeur.
Taylors laatste advies mocht er trouwens ook zijn: ‘Ik zou zeggen: kalmeer.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten