dinsdag 9 juni 2009

homo leraren mogen ontslagen worden

Vindt de Raad van State. Vanmorgen zat ik op weg naar een van mijn opdrachtgevers in de auto naar BNR Radio te luisteren, en ik wist eigenlijk niet goed wat ik hoorde.
Een een of andere hoogleraar wist te vertellen dat er een spanningsveld zit tussen het recht op gelijke behandeling volgens de Wet, maar dat het in Nederland zo is dat scholen met een bepaalde geloofsovertuiging inderdaad het recht hebben, met de nodige mitsen en maren, die echter subjectief zijn en derhalve beoordeeld kunnen worden naar hoe de pet van de rechter staat, om homoleraren op grond van hun homoseksualiteit en het indruisen daarvan tegen de geloofsovertuiging van de desbetreffende school ontslagen kunnen worden. Ik heb toen onmiddellijk de telefoon gepakt, BNR gebeld en gezegd wat ik er van vond. Er waren meer reacties, drie ervan waren tegen het standpunt van de Raad van State, vier ervan waren voor. Nu moet een verschil van mening natuurlijk kunnen. Toch vond ik het triest te ervaren. Immers, mensen kiezen er niet voor om homo te zijn, ze zijn gewoon zo geaard. Even werd nog het argument, dat overigens geen stand hield, geopperd dat je op een hervormde school wel homo mocht zijn, maar niet mocht praktiseren. Onmiddellijk kwamen bij mij visioenen naar boven van jongetjes naaiende priesters. En ik werd nog triester.
Ook de onderbouwing van degenen die het met de Raad van State eens waren, vond ik triest. Kinderen moeten beschermd worden tegen homoseksualiteit in hun omgeving, want die is niet normaal. BULLSHIT. Jammer dat deze reactie pas kwam na de mijne, want dan had ik ze verteld dat ik drie kinderen heb die geleerd hebben om ruimdenkend en tolerant te zijn, en prima in staat zijn om hun eigen keuzes te maken.
Of ik er last van had om homo te zijn, vroeg de presentator van het radioprogramma me. `nee, nooit, en zo hoort het ook` was mijn reactie.
Het ergste vind ik dat ouders hun kinderen willen beschermen tegen homoseksuele gevoelens of zo, maar als je die nu eenmaal hebt, zadelen ze hun kinderen alleen maar op met nooit zichzelf kunnen zijn, zich gedwongen zien zich te blijven verstoppen, enzovoorts. Ik ben hier echt heel triest van geworden.
Ik vind dat Geloofsovertuiging altijd ondergeschikt moet worden gemaakt aan de Wet. En de wet staat gelijke behandeling voor. En met die bullshit over wat in de bijbel staat... iedereen die mijn blog geregeld leest weet wel hoe ik daar over denk. Een mengsel van leugens, fantasie en manipulatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten