donderdag 4 juni 2009

Europese verkiezingen

Tegen Europa, dan stemde je PVV. Natuurlijk. Want PVV staat ongeveer tegen van alles, behalve angst. Het is de partij van de angst. En een groot Europa maakt veel kleine Nederlandjes angstig. Maar goed... de tijd zal leren of het meer dan een eendagsvlieg is. Dat denk ik namelijk. Graag. Al was het alleen maar omdat hij zo een hot thema maakte over de toetreding van Turkije, ook weer om angst te zaaien, want zelfs Turkije geeft toe dat dat de komende tijd zeker niet zal kunnen gebeuren. Het is dus een oneigenlijk argument geweest van de PVV. Ook de manier waarop hij aangeeft dat het kabinet beter nog gisteren dan vandaag kan opzouten is een soort van grootheidswaanzin van Wilders. En nog gevaarlijk ook, want in deze verkiezingen blijft het feit wel dat het veruit de grootste oppositie partij aan het worden is, en na het weekend gewoon is, en Wilders heeft er alle belang bij om het kabinet te laten klappen, waarna een buitengewoon instabiele situatie zal ontstaan waar volwassen partijen, die alle terecht niet met hem willen samenwerken, gedwongen zullen worden bijna, tot een coalitie met de puberale PVV. Ik maak me daar grote zorgen over. Het voordeel van dit nadeel is dat de PVV zich dan misschien sneller dan ik nu voor realistisch haalbaar acht, zichzelf de strop in zal jagen. Mensen, de PVV is niets anders dan een moderne versie van Nationaal Democraten, de NSDAP die in Duitsland onder leiding van Hitler in 1933 de politieke macht in handen kreeg, met alle catastrofale gevolgen vandien. Hoe eerder Wilders nederigheid leert, hoe beter.

Voor, Europa, dan stemde je al gauw D66. Voor wie ik mijn petje afneem. Een duidelijke campagne voor Europa, met een aantal goede leiders, een sympathieke partij.

CDA, ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van de vorige verkiezingen, deed het niet heel erg goed doordat men het aandurfde om nuance aan te brengen aan de pro-Europa campagne. Teveel regels, teveel bureaucratie. Nuance ligt tegenwoordig niet zo lekker.

De PvdA leek wel een slachtveld. Bos wilde geen onderzoek naar de cambpagne, hij wil liever morgen doorgaan met crisis bezweren. Toch lijkt het mij raadzaam om hier wat meer op scherp te staan. De campagne van de PvdA was shit.

De VVD, van Baalen, deed het nog relatief goed. Hij heeft zijn uiterlijk niet mee, misschien moet hij eens wat aan zijn styling doen, maar inhoudelijk heeft hij een goede campagne gevoerd.

Groen links deed het goed, er is een `markt´ voor groene politiek. SP deed het niet zo slecht, maar ook niet goed. de kleinere christelijke partijen deden het goed, waarom vraag ik me af, ook een soort angstbeeld om maar iets tegen de islam te zetten, waar het CDA daaromtrent geen geluid heeft laten horen.

Alleen de PVV. Die mag er wat mij betreft wel zijn, want het is altijd goed een tegengeluid te hebben, maar wat mij betreft is dat tegengeluid te prominent aanwezig, in mijn stad Rotterdam zelfs de grootste partij, iets waar ik zoals de lezer wel zal vermoeden bepaald niet blij mee ben. Ik ben er wel redelijk van overtuigd dat het zichzelf wel de nek om zal draaien zodra het gedwongen wordt haar Partij puberale fase achter zich te laten en volwassen te zijn.
Volwassen zijn en je kunnen handhaven vergt meer dan populisme, angstzaaierij, desinformatie en manipulatie. Want ik wel even vaststellen dat dat is waarmee de PVV, gebruikmakend van de zwaktes van de regeringspartijen, haar winst heeft gehaald.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten