donderdag 17 februari 2011

Jan Terlouw over het recht om te sterven-Belgium-middle East

Een begenadigd D66 politicus in mijn jeugd, ook een beroemd schrijver zoals het kinderboek "de Koning van Katoren" en "oorlogswinter". Zag ik vanavond op Nederland 2, waarin het ging over het recht om te sterven. Ik moest erg aan mijn vader denken, die Jan Terlouw ook heel hoog had zitten, weet ik, want in mijn jeugd waren hij en ik altijd bezig te discussieren, o.a. over politiek en politici. Intussen een oude man, Jan, en een die expliciet duidelijk maakte "van de verlichting" te zijn, en in dat beeld paste een zelfgekozen moment van de dood. Ik hoop dat hij nog even blijft. Zijn personality is die in de orde van grootte van Marcel van Dam, van het boegbeeld van D 66 Hans van Mierlo. Zoveel groter dan Elco Brinkman of Loek Hermans. Een Staatsman pur Sang. Het moment van sterven hebben wij, zijn kinderen en vrouw, voor mijn vader gekozen. En vaak overvalt me toch weer de vraag of we er goed aan hebben gedaan. Wat Jan Terlouw zei vanavond hielp. Opeens wist ik dat het inderdaad goed was geweest. Mijn vader kon niet meer kiezen. Hij was met alles en iedereen in het rijne. Natuurlijk hadden we hem graag nog een tijd in ons midden gehad, maar in de gegeven omstandigheden was het goed, dat hij mocht gaan. Vannacht is zijn oudste zus overleden op 91 jarige leeftijd. Die 14 jaar verschil had ik mijn vader nog graag gehouden. Natuurlijk moest ik vaak aan hem denken vandaag. Ook al omdat we zijn bijna Heilige Tuin aan het prepareren waren voor het voorjaar. Maar het mocht niet zo zijn, hij heeft alles gegeven wat hij maar geven kon, en het is goed. En ongetwijfeld zal er een moment komen, waarop ik hetzelfde zal willen, als ik dat nog kan. En als het niet meer kan, dan hoop ik, dat mijn kinderen me durven te laten gaan.

Vannacht een tragisch wereldrecord gehaald door de Belgen: 249 dagen zonder regering, een record dat op naam van Irak stond.

En mijn gedachten gaan uit naar het volk van Libië, Bahrein, Yemen en Irak, waar demonstraties in de Geest van Egypte en Tunesië leidden tot tientallen doden. Kutwereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten