maandag 8 maart 2010

Werk aan de winkel

Voor het eerst sinds jaren weer eens ècht gewerkt vandaag, en ik moet zeggen dat het me redelijk goed bevallen is, hoewel ik vanmorgen om half 7 mijn bed uit moest en pas om 7 uur thuis kwam. Maar goed, als het gaat om (re)integratie en inburgering van mensen die in een uitkeringssituatie terecht komen, is er nog een wereld te winnen. Misplaatste trots weerhoudt nog al te vaak mensen die in hun recht staan een beroep te doen op onze sociale voorzieningen. Dat gebeurt veel vaker dan dat mensen er misbruik van maken. Ik heb daarvan een heel klein stukje gezien en ben meteen al volop ingeschakeld om mensen die uitvallen zo snel mogelijk (weer) te helpen op eigen benen te staan.

Politiek gezien zie ik in de volkskrant een column over het te grote fatsoen en te kleine ego van Agnes Kant, iets dat ik ook zo voel, en een soort van spijt dat Femke haar moment niet pakte toen Rotteveel een voorzet gaf om haar Premier te maken, want ze zou het een stuk beter doen dan Balkenellende, die vanuit zijn eigen partij ook steeds meer weerstand oproept.

Ik weet niet wat ik moet hopen: dat hij eindelijk voor de bijl gaat en plaats maakt voor nieuw bloed, want dan zou het wel eens kunnen zijn dat het CDA haar verlies nog gedeeltelijk goed kan maken en dat zie ik liever nu niet gebeuren, of dat hij blijft, wat hij niet verdient, maar waarmee we wel meer kans maken op een progressieve coalitie die dit land zo hard nodig heeft. Misschien een lijstverbinding tussen PvdA, SP, GL en mogelijk D66, zodat ze zeker weten in verbinding veel groter zullen zijn dan de PVV, die nu iets van 20% van de kiezers achter zich heeft, maar desondanks momenteel de grootste is? Een lijstverbinding zou het mogelijk maken met behoud van de ideologische verschillen toch onder gezamenlijke noemer te opereren. Dat zou, wat mij betreft, zo gek nog niet zijn.
Voorlopig zal het gissen blijven, en ik volg het met veel interesse, meer dan ooit. We bevinden ons in een moeilijke situatie en moeten opschuiven naar een duurzame samenleving met behoud van welzijn meer dan individuele welvaart. Belangrijke beslissingen nemen die soms ver zullen moeten gaan om te komen tot de noodzakelijke vernieuwing. We kunnen door het omvallen van de grote middenpartijen nu een shortcut maken naar die situatie, als progressief sterk genoeg is om een antwoord te formuleren op conservatief CDA en CU, en de doordenderende PVV trein te laten ontsporen, waartoe wat mij betreft alles geoorloofd is, zoals de PVV zichzelf ook van alles veroorlooft. Het blijft me verbazen dat een idiote aan grootheidswaanzin, opportunistische en hoogdravende persoonlijkheid leidende Wilders zo populair is. Ik vind dat gewoon ronduit griezelig, zo niet gevaarlijk. Zo gauw mogelijk het gras voor de voeten wegmaaien zou ik zeggen.

Morgen nog één dag heel hard werken deze week, en donderdag maar met woensdag en vrijdag vrij, en dan geen honden meer te logeren, spreekt me aan. Ik ben wel aan een beetje ontspanning toe zo langzamerhand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten