vrijdag 12 maart 2010

politiek doet den haag schudden op haar grondvesten




Hans van Mierlo is niet meer. Hij overleed op 78 jarige leeftijd aan de gevolgen van hepatitis C en daarop volgende levertransplantatie. Die Hepatitus heb ik ook, maar gelukkig is die tegenwoordig al een stuk beter behandelbaar en wordt er gemonitord op leverkanker, en bovendien wordt een nieuwe generatie medicijnen verwacht die mijn levensverwachting naar boven bij zullen stellen. Gelukkig, want ik heb nog veel te veel te doen om binnen een jaar of 20 dood te gaan. Toen ik nog maar net stemgerechtigd was konden Hans en later Terlouw (ja, dezelfde als de kinderboekenschrijver zoals Oorlogswinter)rekenen op mijn onvoorwaardelijke stem. Een schilderachtige persoonlijkheid met een groot en warm hart, oprichter van D66, dat het gelukkig in de peilingen wederom zeer goed doet.

Het nieuws kwam op de vooravond van het vertrek van Wouter Bos, dat In Den Haag insloeg als een bom. Ik vind persoonlijk dat het een moedig en goed voorbereid besluit van Bos is geweest. Cohen, vanaf vandaag burgemeester van Amsterdam áf, neemt het stokje over en een betere opvolger zou ondenkbaar zijn geweest. Zijn sterke persoonlijkheid zal opgewassen zijn tegen de opportunist Wilders, naar ik verwacht. Ik zie grotere kansen nu voor een links progressief volgende coalitie, wat ik zo vurig wens.

Ik ben benieuwd wat voor verrassingen en verder nog het daglicht zullen zien voor de verkiezingen in juni. Hier zal het volgens mij niet bij blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten