zondag 14 maart 2010

En een groot man was ie, Hans van Mierlo

uit zijn necrologie, geplaatst op de website van D66:

Citaten van Hans van Mierlo

“Oorlog is niet één drama van miljoenen. Oorlog is miljoenen malen het drama van één.”

“De natiestaat is te groot geworden voor de kleine problemen en te klein voor de grote.”

“Ik ontken dat mijn vak minister is en daarom ben ik niet beschikbaar voor een andere portefeuille.” (in 1998 over stoppen in de politiek)

“I received no congratulations on assuming the EU presidency, only heartfelt commiserations.”

“Ik vind macht saai. Ze verplicht tot moreel verantwoordelijk gedrag.”

“Macht bestaat in de fantasie van mensen die het niet hebben.”

“Ik dacht: ik moet even de kans krijgen om het aan iedereen uit te leggen, dus dat is even werken, maar dan is het ook gebeurd.” (over de oprichting van D66)

“Ik heb over ontzettend veel zaken geen mening, omdat ik er niet over na gedacht heb.”

“Hoe ethisch is het om het belang van de zuiverheid van de ethiek te stellen, boven het belang om tot iedere prijs te voorkomen dat er oorlog uitbreekt?”

“Ik ben 45 jaar en heb nog nooit een bewuste keuze over mezelf gemaakt.”

“Misschien dacht ik vroeger wel een beetje dat ik kon toveren. Het geloof hierin is veranderd, ikzelf niet.”

“Je moet je neerleggen bij het feit dat je helemaal niets zeker kunt weten.”

“De wijze waarop je je met God bemoeit is in onze samenleving al een Christelijke aangelegenheid.”

“Je vervalt zo gauw in de fout niet op zoek te zijn naar de waarheid, alswel naar een bepaalde verdediging van de waarheid.”

“Ik weet niet of je een goed politicus moet zijn. Ik vind één van de manieren om de kloof tussen burgers en politici te herstellen, is om net te doen als anders: jezelf te zijn.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten