zaterdag 13 maart 2010

waarom ik wel een fan van Tutu ben


Mijn afschuw van het instituut Kerk doet niets af aan mijn grote respect voor Aartsbisschop Tutu. Hij verwoordt heel mooi waar het werkelijk oom gaat:Webredaktie, de tekst direkt onder de foto is wat kort door de bocht geformuleerd. Bisschop Tutu roept niet alleen het Afrikaanse continent tot de orde (is iets anders dan veroordeeld) maar mensen in Alle continenten.

In het nederlands vertaald:

In Afrika, een stap terug ten aanzien van mensen rechten.

Door Desmond Tutu Vrijdag, 12 Maart, 2010;

Haat heeft geen plaats in het huis van God. Niemand mag worden uitgesloten van onze liefde, onze compassie of onze zorg vanwege ras , geslacht, geloof of etniciteit — of wegens hun seksuele oriëntatie. Ook mag niemand worden uitgesloten van de gezondheidszorg op één van deze gronden. In mijn land van Zuid-Afrika, worstelden wij jarenlang tegen het kwade systeem van apartheid dat mensen verdeeld, kinderen van dezelfde God, door raciale classificatie en toen ontkenden velen van hen fundamentele rechten van de mens. Wij wisten dat dit verkeerd was. Thankfully, kinderen van de zelfde God, door rassenclassificatie en toen ontkenden toen velen van hen fundamentele rechten van de mens. Wij wisten dat dit verkeerd was. Thankfully, steunde de wereld ons in onze strijd voor vrijheid en waardigheid.

Het is tijd op te staan tegen een andere fout.

Homo’s, lesbiennes biseksuele en transseksuele mensen maken deel uit van zo veel families. Zij zijn onderdeel van de menselijke familie. Zij maken deel uit van God’ s familie. En natuurlijk maken zij deel uit van de Afrikaanse familie. Maar een golf van haat spreidt zich uit over mijn geliefde continent. Mensen worden opnieuw hun fundamentele rechten en vrijheden ontzegd. Mannen zijn ten onrechte vals beschuldigd en gevangengenomen in Senegal, en gezondheidszorg voor deze mensen en hun gemeenschap hebben geleden. In Malawi, zijn mannen gevangen gezet en vernederd voor het uiting geven aan hun partnerschappen met andere mannen. Juist in deze maand, menigten in Mtwapa Township , Kenia, worden mannen aangevallen die ervan verdacht worden homo te zijn. Keniaanse religieuze leiders, ik ben beschaamd om het te zeggen, bedreigden daar een HIV kliniek voor het vertrekken en begeleiding van diensten aan alle leden van die gemeenschap, omdat de geestelijken homoseksuele mannen wilden uitsluiten.

Uganda’ s parlement debatteert over wetgeving die homoseksualiteit strafbaar zou maken met levenslange gevangenisstraf, en meer discriminerende wetgeving is besproken in Rwanda en Burundi.

Dit zijn vreselijke stappen achteruit voor de rechten van de mens in Afrika.

Onze lesbische en homoseksuele broeders en zusters over Afrika leven in angst.

En zij leven ondergedoken – weg van zorg, weg van de bescherming die de staat aan elke burger behoort aan te bieden en weg van gezondheidszorg in het AIDS-tijdperk, op het moment wij allemaal, vooral Afrikanen, toegang nodig hebben tot de essentiële HIV-diensten. Dat dit toegeven aan onverdraagzaamheid wordt gedaan door politici op zoek naar zondebokken voor hun falen is niet verrassend . Maar het is een groot onrecht. Een nog grotere belediging is dat het wordt gedaan in de naam van God.
Toon me waar Christus zei: ” Houd van uw naaste, behalve degenen die homoseksueel zijn “. Homoseksuele mensen, ook, worden gemaakt in mijn God’ s beeld. Ik zou nooit een homofobe God aanbidden.

” Maar ze zijn zondaars, ” hoor ik de predikers en de politici zeggen. ” Ze kiezen een leven van zonde waarvoor zij moeten worden gestraft .”
Mijn wetenschappelijke en medische vrienden hebben met me een realiteit gedeeld die zo vele homoseksuele hebben bevestigd; Ik weet het nu in mijn hart dat het waar is. Niemand kiest ervoor homo te zijn. Seksuele geaardheid, zoals huidkleur, is een ander kenmerk van onze diversiteit als menselijke familie. Is het niet verwonderingwekkend dat wij allen worden gemaakt naar God’s beeld, en toch is er zo veel diversiteit onder zijn mensen? Houdt God minder van zijn donker- of zijn licht huid gekleurde kinderen? De dappere meer dan schuchtere? En kent iemand van ons de geest van God zo goed dat wij voor hem kunnen beslissen wie inbegrepen is, en wie uitgesloten is, van de kring van zijn liefde?

De golf van haat moet stoppen. Politici die profijt hebben bij het benutten van deze haat, van het uitwaaieren, moeten zich niet laten verleiden door deze gemakkelijke manier te profiteren van angst en misverstaan * 1
En mijn collega-geestelijken, van alle geloven, moeten opkomen voor de principes van universele waardigheid en kameraadschap. Uitsluiting is nooit de weg vooruit op onze gemeenschappelijke paden naar vrijheid en rechtvaardigheid.

Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten