maandag 8 februari 2010

MRI uitslag goed, gelukkig, en .... over schurk Wilders

De uitslag is dus goed, gelukkig. Weer een zorg minder.

Zo pal voor verkiezingen wordt het tijd om Wilders eens goed onder de loep te nemen, en zijn populistisch persoon onderuit te schoffelen waar dat maar kan. Dat gebeurt in het navolgende stuk dat vandaag in Trouw stond, en zoals ik eerder in mijn blogs al diverse keren heb beschreven in mijn boosheid, dat de gemiddelde toch niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen Nederlander hem zoveel ruimte blijft geven:

Quote

Tijd voor een tegengeluid tegen wat geert Wilders over de Koran en de islam zegt
Zes wetenschappers op het gebied van de Koran en Islam, komen in het geweer tegen een zogenaamde ‘Waarheid van Wilders’: de in de dagvaarding opgenomen, door hem als feit gepresenteerd mening dat de Islam een gewelddadige religie zou zijn.Initiatiefnemer Marlies ter Borg geeft de achtergronden

Natuurlijk ontkennen wij niet dat de Koran, net als de Bijbel trouwens, nogal heftige passages bevat. Of dat er moslims zijn die om welke reden dan ook geweld toepassen.
Maar dat is maar één kant van de zaak. De echte ‘waarheid ’ is veel genuanceerder.
Zo stelt Obama adviseur Dalia Mogahed , in een rapport van een groots Gallup onderzoek in Moslims landen, dat Moslims in grote meerderheid terroristische aanvallen op burgers afwijzen; niet verbazend, want Moslims hebben veel meer te lijden onder Islamistische terreur dan Westerlingen.

Simplistisch
In Wilders betogen wordt steevast een zeer simplistische redenering gevolgd, dat ongeveer als volgt verloopt. De Koran is een gewelddadig boek. Gelovige moslims handelen enkel en alleen in overeenstemming met de Koran. Hieruit volgen dan de bekende aanbevelingen die indien gevolgd, het praktiseren van de islam in Nederland onmogelijk zullen maken. In de bestrijding van de waarheden van Wilders is het dus zaak zowel te kijken naar Koran teksten als naar andere geschriften zoals de Hadith en de Sharia: verzamelde uitspraken van Mohammed, c.q. verzamelde juridische uitspraken/Islamitische wetten.

Onderzoek
Op al deze terreinen wordt door betrokken experts onderzoek verricht. Ook kijkt men naar de wijze waarop Moslims zich in de praktijk gedragen, zowel in Nederland als daarbuiten. Uit die kennis zal ook in de volgende factsheets van de groep aan de orde komen, die de komende tijd tot aan de rechtszitting het licht zullen zien.

Vanwege de stellige uitspraken c.q. halve waarheden van Wilders is de erste factsheet vooral gericht op de Koran. Staat de Koran aanvallen op burgers toe teneinde hen met dwang te bekeren of te elimineren? Wie de citaten in de dagvaarding tegen Geert Wilders leest zou dat bijna gaan denken.

“En de Koran is de Mein Kampf van een religie die anderen beoogt te elimineren …”


Echter wie beide boeken goed leest merkt al gauw het verschil:
Mijn Kamp (mijn gevecht) roept zonder meer op tot oorlog, en eliminatie van Joden. In de Koran wordt in veel gevallen juist tot vrede en verzoening opgeroepen, ook in situaties van godsdienstige tegenstellingen.

“Maakt God niet tot een beletsel... om... vrede te stichten tussen de mensen.” K.2:224

Wilders probeert een ander beeld op te roepen. Hij citeert een halve Koran zin, uit een onbekend, nogal ouderwetse vertaling, gekoppeld aan hedendaagse beelden van terreur tegen burgers: Theo van Gogh, de aanslagen op het World Trade Center.

“Wanneer gij een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht bindt hen dan in boeien……….”

Met het halve citaat komt hij in problemen: de vijand wordt kennelijk eerst gedood om vervolgens geboeid te worden. Beetje zonde van de boeien lijkt mij, zo’n lijk kan toch geen kwaad meer?
Hetzelfde vers, nu volledig, en uit de gerenommeerde Leemhuis vertaling luidt:

“En wanneer jullie hen die ongelovig zijn [in de strijd] ontmoeten, slaat hen dan dood, maar wanneer jullie dan de overhand over hen verkregen hebben boeit hen dan stevig vast, hetzij om hen later als gunst vrij te laten hetzij om hen los te laten kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd.” 47:4

Uit het volledige citaat blijkt dat:
1e het om een oorlog gaat, om het doden van vijandelijke troepen op het slagveld, en niet om een aanslag onder burgers in vredestijd,
2e het doden moet ophouden zodra men militair de overhand heeft. Er is geen sprake van eliminatie van de vijand.
3e de vijand vanaf dat moment gevangen genomen moet worden, om hem na de oorlog vrij te laten.
Dit is in overeenstemming met het moderne internationale oorlogsrecht ten aanzien van krijgsgevangenen. Dat is niet verbazingwekkend. Zoals de Liberale Moslim hoogleraar Khaled Abou El Fadl uit Los Angeles benadrukt, er is ook in de Islamitische filosofie een lange en eerbiedwaardige traditie betreffende het internationaal recht, met bekende auteurs als Mohammed al-Shaybani en anderen.

Geen dwang
Om de vrijheid van godsdienst en dwangmatige bekering af te wijzen citeren gematigde Moslims graag de Koranische uitspraak “In de Godsdienst is geen dwang” K. 2:256. Ze wijzen op de vreedzame kant die ook aan het woord Jihad zit. Het woord betekent behalve een door God gelegitimeerde oorlog ( bv voor defensieve doeleinden) vooral ook simpelweg ‘je inzetten voor goede, vrome doeleinden’. Mohammed zou gezegd hebben dat de Grote Jihad, de vreedzame inzet voor het goede: - in werk, buurt, familie of je eigen ziel - de plicht is van elke Moslim. Zoiets als het Bijbelse “Strijd de goede strijd.” Toen ik dat als Engels schoolmeisje zong dacht niemand dat ik later een zelfmoordterrorist zou worden! Ik zet mij in. Dat wel.

In die zin doen gematigde Moslims ook aan ‘Jihad.’ Waar het om gaat is dit: De Koran is niet het gewelddadige boek waarvoor Wilders het houdt. Om dit standpunt toch aan de man te kunnen brengen, en te bewijzen dat moslims niet anders dan gewelddadig kunnen zijn, manipuleert hij de teksten. En zo komen we dan bij zijn uitspraak:

“Een gematigde Islam bestaat niet.”

Gematigde moslims bestaan wel degelijk, zij participeren in Nederland ook actief aan maatschappij en dialoog. Wat Wilders tracht te bereiken is - via simplistische en gekunstelde redeneringen, het uitsluiten van een islamitische bevolkingsgroep

Tot zover het opiniestuk van Marlies ter Borg

Unquote.

Amen - Zo zij het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten