donderdag 21 mei 2009

Dan Brown´s Bernini Mysterie

De verfilming van het boek Bernini Mysterie met Tom Hanks, geschreven door Dan Brown, voordat hij De Davinci Code schreef overigens, vandaag gezien met Johan. De film is zonder enige twijfel van veel beter kaliber dan de Davinci Code. Boeiend van de eerste tot de laatste minuut, waarbij de kijker verschillende keren op het verkeerde been wordt gezet. Ook de themathiek boeit me enorm: moet religie altijd contra de wetenschap staan, zoals de Kerk de wetenschap door de eeuwen heen altijd als een bedreiging heeft gezien, zoals de Illuminati, een sekte die de wetenschap aanhing binnen de Kerk die ondergronds moest omdat de Kerk die niet aksepteerde, wat zoveel betekende dat ze leden ervan hun leven niet alleen niet zeker waren, maar wel zeker wisten dat ze vermoord zouden worden, of is het toch gecompliceerder dan dat. Komen we met de steeds verfijndere technieken in Nanotechniek en de manifestatie van Anti Materie steeds dichter bij dat wat De Schepping zou zijn geweest? Ook vandaag de dag een super aktueel thema, net als de vele geheime boodschappen en codes die verborgen zitten in de Kunst en de geloofwaardigheid van de Kerk als Instituut. De film suggereert dat er nog steeds hoop is dat de Kerk haar geloofwaardigheid kan herwinnen, als het terugkeert naar Altruisme. De film deed me er trouwens aan herinneren dat ik beslist toch een keer naar Rome moet gaan. Die kans krijg ik waarschijnlijk binnenkort, als ik toch naar Italie moet vanwege mijn rol als Independant International Sales Rep, en die zal ik dan pakken ook. Ik blijf de italiaanse Kunst, vanaf de vroeg crhistelijke tijden of zelfs daarvoor, via de Romeinse Kunst en die van na de middeleeuwen, de Renaissance, de beelden naar Grieks Realisme, de kunst van Rafaello, Michelangelo, Davinci, de prachtige fresco's onwaarschijnlijk boeiend vinden. Het was in de 52 mijl lange gangen van de Vaticaanse archieven terug te vinden hoe Galileo in de lage Landen, Nederland dus, degene was die de aanwijzingen gaf dat de Illuminatie nog steeds bestond en wachtte op het perfecte moment om zich te manifesteren. Een adembenemend spannend verhaal, prachtig in beeld gebracht. Een Must See.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten