zondag 5 juli 2009

Dansen...


Ik heb het al eerder gezegd, dansen is wat mij betreft een van de mooiste dingen van het leven. Dancing with the Stars heb ik dan ook gevolgd. Vanavond was de herhaling van de finale, en wat waren ze fantastisch, Jamai en Gwynett natuurlijk een bonk energie, maar ik werd echt emotioneel bij het zien van de engelse wals van Nathalie en Peter. Zo ontzettend ongelooflijk prachtig, zo rechtstreek vertaling van gevoel in dans, daarmee een schitterend verhaal vertellend aan de toeschouwers. Nathalie en Peter, de mooiste dans van de avond, ze werden tweede. Alleen toen ik dat schreef had ik de freestyle van Jamai en zijn filipijnse partner nog niet gezien. Die tartte elk denkbare superlatief. Of de freestyle van Peter en Nathalie, een merkwaardige mix van tirolerholzzackerbuben, afrikaans ritme, nederlandse volksdans, stripact, MC Hammer, een knipoog naar de humor. Die tartte elk ... voorstellingsvermogen. Je moet het lef maar hebben. En dat kan alleen als je van grote klasse bent. Maar eerste of tweede, wat zegt het. Hoe vergelijk je de energie van de Jive en de combinatie van gratie en Soul van de Engelse Wals, en de balletachtige freestyle performance op de Rumba nota bene. Dat kan helemaal niet. Elke dans heeft zijn eigen verhaal, en alle verhalen waren mooi. Zo mooi! Een andere les, misschien wel de grootste die in dansles ueberhaupt wordt gegeven is: durf los te gaan, je zelf te laten zien. Wees alleen nog maar jezelf, vertaald in dans. Zo vond ik zo mooi dat Jamai juist toen hij de kans kreeg om een spetterende snelle freestyle te kiezen, koos voor een entree achter de piano, gevolgd door een prachtige, langzame, gevoelige, meeslepende door emotie beladen rumba, een liefdesdans. Zo vond ik zo mooi dat de verlegen Nathalie metamorfeerde in een sexy vrouw, niet bang om zich te presenteren op haar meest voordelige manier - en dat kan ze als vrouw uit warmbloedige streken als weinig anderen - en met humor een gezonde dosis zelfspot neer te zetten, net als haar oostenrijkse taartenbakker, Peter. Er zit zo ongelooflijk veel in dans. Machtig mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten