zondag 20 maart 2011

scheuren ...

Wat ik als leek onbegrijpelijk vind, is dat in tijde van oorlog je publiekelijk in de media gaat bakkeleien of de uitgevoerde akties wel volgens de letter zijn uitgevoerd. Rusland, China en de Arabische Liga nemen afstand van het harde ingrijpen de laatste 48 uur. Volslagen onterecht als je het mij vraagt, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Khadaffi maakt er in de media dan ook ogenblikkelijk misbruik van. Hoe naief kun je zijn. Natúúrlijk doet hij dat, en de dreigende taal van Rusland is dan ook volslagen misplaatst. Wat had Rusland dán gedacht? Een overduidelijke aanval is nodig geworden door de lange aarzeling alvorens ingegrepen is, en ook nodig om te voorkomen dat de oppositie - rebellen zoals wij ze noemen - al verloren heeft voordat men kan terugslaan. En dat lijkt aardig te lukken. Dat daarbij burgers het leven laten is jammer, maar niet de schuld van de coalitie. Wèl van Khadaffi, die die burgers als schild gebruikt. Het is in tijden van oorlog absolute voorwaarde dat de gelederen gesloten blijven, zodat de tegenstander geen wig kan slaan. Ik hoop dat de internationale gemeenschap in die zin ook zal handelen. Discussie achter gesloten deuren mag, maar naar buiten toe moet je één gezicht laten zien. Anders wordt het aantal doden nog veel groter, dan nu door in een keer hard en meedogenloos in te grijpen. Anders wordt het een slepend conflict. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat landen als Rusland en China, en zèlfs niet de Arabieren die de reputatie hebben onbetrouwbaar te zijn, dat niet begrijpen. Doorpakken nu. En snel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten