donderdag 31 december 2009

Playa del Ingles - het strand van de engelsen.

Maar het had ook het strand van de engelen kunnen betekenen wat mij betreft, als je niet buiten de echte toeristenplaatsen komt is het werkelijk prachtig. Ik zelf heb nu midden in de stad een bungalow voor mezelf alleen. Eenvoudig ingericht, maar een prachtige patio eromheen gemaakt van in mozaiek gelegde tegels, met romeinse beeldjes en bloeiende oleanders en andere prachtige tropische planten, met op de hoek waar de zon het grootste deel van de dag staat twee heerlijke stretchbedden.
De wijn is heerlijk en ik heb het yumbo winkelcentrum verkend, met een grote variatie aan supermarktjes, souvenirs, speciaalzaakjes en immobilien zaken waar je kunt zien dat je zo'n bungelowtje als ik heb voor 80.000 euro kunt kopen. Zou dat niet heerlijk zijn, op een plek in de altijd warme zon met een windje van af de atlantische oceaan dat voor een beetje verkoeling zorgt, op de zonnige kant van het eiland althans, want het eiland net als veel vulkaan eilanden kennen verschillende klimaten. Het noorden is veel regenachtiger en meer bebost, hier liggen duinen die er uitzien als de sahara, iets oostelijk gelegen. Boven op de vulkaan is het koud en mistig. En in dat zelfde jumbo centrum zijn tientallen barretjes en gay kroegen, want Playa del Ingles is buitengewoon gay vriendelijk. Daar kan Amsterdam nog een puntje aan zuigen. Het is oudejaarsdag. Zodalijk ga ik naar het centrum waar het één groot feest gaat worden, met vuurwerk, muziek en de nodige drank. Jammer alleen dat ik het met niemand kan delen. Maar aan de andere kant: een weekje om in een warme sfeer je te bezinnen op wat moet gaan komen, is ook nooit weg. Om met Wim Kan te spreken: waar gáán we in het nieuwe jaar naar toe? Als je het mij nu vraagt, zou ik zeggen: nergens heen. Ik blijf lekker hier. Een paar tientjes reiskosten voor mijn kids en familie om me hier op te zoeken, of andersom, dat kan toch nooit onoverkomelijk zijn. Maar goed, over een paar dagen weet ik zeker dat ik heimwee krijg, m'n kinderen weer wil zien, ouders en andere familie, en dan nemen we dat ... weer thuis maar op de koop toe. Wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen.

2 opmerkingen: