maandag 7 juni 2010

De verkiezingen...48 uur nog te gaan, 50% weet t niet

Op wie moet je nu stemmen? Weet u het nog? Ik ben hopeloos dolende. PvdA, maar dan is de kans groot dat je Rutten er gratis bij krijgt. Groen links? Is te klein, als je wil dat links wint en dat ook een verschil in de coalitie maakt kun je er niet op stemmen. Hetzelfde geldt voor Pechtold, wiens stem bij VVD terecht komt. Ik hoop natuurlijk dat PVV als een plumpudding in elkaar gaat zakken. Maar waar gaan die stemmen dan heen? Alweer naar Rutten. Die met een botte zaag in de schamele zekerheden van de zwakkeren in de samenleving te keer gaat, rijk rijker makend en arm armer. SP, Roemer doet het heel goed. PvdA verklaart de SP de liefde. Er zullen mogelijk stemmen gaan verschuiven van PvdA naar Roemer, die het voor een nieuwkomer buitengewoon goed doet, dat moet gezegd. CDA geeft zonder het hardop toe te geven al op en Balkenellende is al een nieuw baantje aan het zoeken als je het mij vraagt. En CU is te Christelijk en te rechts. Weet u het nog? Als ik nou zeg dat ik hoop op een coalitie PvdA, SP, Groen Links, D66? Zou dat dan toch nog een kans hebben? Maar om de kans op een nieuw Paars te vermijden waarin PvdA het bed in duikt met de VVD krijg ik dan toch de neiging om linkser dan het PvdA te stemmen. Nu zou ik Cohen of Halsema als minister President willen. Cohen als een vader des vaderlands, Femke als de verpersoonlijking van integriteit, een vrouw ook, die er zijn mag. Maar ideologisch krijg ik toch de neiging te willen zeggen dat Roemer mijn sympathie heeft, zijn persoon als ook partij ideologisch. In deze tijden, zo hoorde ik hem vanavond zeggen, moet je de jonge plantjes water geven en niet - tegen Rutten - met een dijk van een snoeischaar het veld in gaan. Okay, misschien is SP wel te links, en te weinig bereid tot hervorming. Maar ik vraag me af of op dit moment, nu zoveel mensen in onzekerheid verkeren en buiten de boot vallen, wel het moment is om te praten over verkorten van de WW, vergemakkelijken van ontslagrecht, en een situatie te creeeren waarin gezinnen met kinderen er juist onder modaal zo'n twee en een half duizend euro op achteruit zouden gaan. Misschien gaat het, en dat had ik tevoren nooit verwacht, toch nog SP worden. Maar bij God, of Allah, of welke Godheid ook, ik weet het eigenlijk helemaal niet meer. Ik hoop maar één ding: dat de politici wel door hebben dat ze met een spelletje schaak bezig zijn, en dat het als puntje bij paaltje wel daarom blijft gaan, met elkaar samen te werken om de giga problemen en uitdagingen van de komende tijd de baas te blijven of weer te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten