zaterdag 12 september 2009

continuing story

Mijn dochter's schoonmoeder overleed toch nog geheel plotseling. Zij zag haar stikken in haar eigen bloed, toen er een ader was geknapt in haar hoofd, waar een gezwel op had gedrukt. Nu is ze jarig, mijn dochter, net als mijn moeder.

Ik was weer moe vandaag, maar ze waren er bijna allemaal, en ik voelde me vanmiddag, naast de overdekte vijver bij mijn ex vrouw Silvia compleet. En gelukkig. Vanavond, weer thuis, realiseer ik me een gedachte die steeds terug blijft komen: het mooiste in je leven heb je al, hoef je niet meer te zoeken. In die gedachte zit in elk geval veel waarheid.

Mijn buuv begon even over mijn blog. Ik realiseerde me vanavond dat het tijd wordt, er een boek van te maken en heb me voorgenomen er morgen aan te beginnen. Het wordt niet helemaal een autobiografie, maar het grootste deel zal over mijn leven gaan. En het wordt geen droge kost, maar een verhaal, met intriges, een plot, waarin mijn indrukken ruimte krijgen, boeiend genoeg voor de buitenstaander het te lezen.

Maandag ga ik beginnen. Wanneer het af moet zijn, dat weet ik zelf nog niet. Misschien is het interessant genoeg voor een breder leespubliek, misschien alleen voor mijn kinderen en kleinkinderen, ook dat weet ik zelf nog niet. Maar het moet niet alleen een blog blijven. Het moet een verhaal worden van deze tijd, een tijd waarin veel dingen in de wereld veranderen. Technieken, visies, klimaat, wetenschap, media, maatschappij, zorg, solidariteit. Waarin een tijdperk van welvarendheidsbejag plaats maakt voor een van welzijnsbejag, en waarin ruimte ontstaat, overal ter wereld, voor vrije mening, open communicatie. Waar dogmatiek plaatsmaakt voor creatief denken en waarin het besef heerst, dat iedereen optimaal moet kunnen zijn wie hij is, om de machinerie als geheel geolied te laten verlopen. Een tijdperk dat voor ons ligt, waarvan we zullen inzien dat destructieve daden niet alleen anderen treffen, maar als een boomerang naar onszelf zullen terugkeren.

Het mooiste dat we willen bezitten, bezitten we al, samen met elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten