donderdag 5 augustus 2010

ROANCA

In Rotterdam loopt een onderzoek naar HPV als veroorzaker van darmkanker als gevolg van het HPV virus bij homomannen, hetzelfde virus dat bij vrouwen de grootste veroorzaker is van baarmoederhalskanker. Het heet het ROANCA onderzoek, en op een tweede locatie, in Amsterdam, vindt een dergelijk onderzoek plaats. De bevindingen tot nu toe geven overduidelijk aan dat mannen met hiv een veel groter risico lopen op deze kanker, en dat de progressie van de voorstadia sneller gaat. Toen ik anderhalf jaar geleden als vrijwilliger meedeed aan dit onderzoek werd ik nog geheel schoon bevonden, een half jaar geleden had ik AIN II (er zijn drie voorstadia, I, II en III, waarbij het relatief vaak voorkomt dat AIN I vanzelf door het lichaam wordt opgeruimd en dat minder vaak het geval is bij AIN II. Bij mij dus niet, want nu, een half jaar na de diagnose van AIN II, zit ik aan het eind van AIN III en gaat er dus behandeld worden. Ik schrok daar nogal van, want op een of andere manier had ik het idee dat met goed eten, weinig stress en een regelmatig leven ik het wel uit mijn systeem zou krijgen. Maar een man overboord is er niet.

De visie op een goede behandeling loopt nogal uiteen. Ik heb me nu opgegeven voor fotodynamische licht therapie behandeling, waarmee tegenwoordig ook andere kankers doeltreffend worden opgeruimd, de gezonde cellen gezond latend, iets, dat bij bestraling minder goed gewaarborgd is. Aan de andere kant is er m.b.t. deze techniek bij darmkanker nauwelijks nog ervaringsinzicht, ik zal een van de eersten zijn die op deze manier zal worden behandeld. De genezingskans met bestraling is 80 tot 90 %, en die wordt verondersteld, maar nog niet op ervaringscijfers gestoeld, bij fotodynamische licht therapie even groot te zijn. Voordeel van de laatste techniek is dat slechts twee behandelingen nodig zijn, terwijl bij radiotherapie of bestraling twintig keer teruggekomen moet worden, en de bijeffecten zoals lidtekenweefsel, vaker moeten plassen, branderig gevoel, etc. zijn nagenoeg afwezig en duren maximaal een week. Mocht de nieuwe techniek niet werken, dan kan altijd nog teruggegrepen worden na radiotherapie.

27 september wordt in het Daniel den Hoed de MRI scan gemaakt en dan kan de behandeling beginnen. Leuk is anders, zeker met nog vers in de herinnering de ziekte van Jaco, al waren zijn kansen veel kleiner dan de mijne, het doet toch wel wat met me merk ik. Maar goed, de lever houdt zich momenteel heel goed en mijn depressie is officieel voorbij. Er zijn dus ook pluspunten. Nu dit maar weer even de wereld uithelpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten