Pfoehf. Dat was me het dagje wel. om half 8 in de auto en 53 km en 1 uur en 53 minuten later op de plaats van bestemming. Langzaamrijdend en stilstaand verkeer tussen schiedam en reeuwijk. Maar goed, een vloedgolf van informatie volgde en casemanagement was, wat ik al verwachtte, echt iets helemaal van deze tijd. Waarin patienten klanten worden, maar de leveranciers van deze consument nog vastgeroest zitten, vaak, in hun oude werkwijze van voorschrijven, bek houden, plichten opleggen en dergelijke. Deze nieuwe consument loopt tegen een muur op van een ondroordringbaar en nog steeds groeiend aantal regels en wetten, en ziet door de bomen het bos niet meer. De casemanager is de menselijke tom-tom, een soort van coach vooor deze nieuwe consument. En dat zal met de komende vergrijzing, en met name ook de geldbesparende maatregelen die in 2011 pas in volle glorie over ons heen zullen komen, bittere noodzaak zijn. De klant moet leren eigen keuzes te maken, daar mogelijk zelf in bij gaan dragen en zelf meer verantwoording nemen voor zijn gezondheid. Dat is nogal wat! Het is een dramatische ontwikkeling die omgekeerd evenredig is aan bijvoorbeeld het invoeren van de AOW in het tijdperk van Drees en de verzorgingsstaat die we hebben opgebouwd, maar nu heel wel mogelijk niet meer kunnen blijven volhouden, nog afgezien van de grote mate van complexiteit van politieke keuzes die moeten worden gemaakt en de offers die we zullen moeten brengen om de wereld als geheel leefbaar te houden. Nieuwe tolerantie, nieuwe solidariteit, het niet alleen maar consumeren van maar ook verantwoording nemen voor onze individuele zelven in een nieuw soort collectiviteit. Casemanager is een discipline met toekomst. Dat staat wel vast.
Over een heel ander soort potentie gaat dit you tube filmpje, dat ik van het blog van Leo Schenk gepikt heb. Want het leven moet óók gewoon leuk blijven. En dat kan ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten